1914 – det händelserika lugnet före stormen

alarm 20 maj 2014 - 11 augusti 2014

Skotten i Sarajevo 28 juni 1914 känner många till, men vad hände samtidigt i resten av Europa?

Utställningen skildrar stämningen i Europa vid tiden för krigsutbrottet. En omvälvande tid med allt större politiska motsättningar och snabb utveckling inom vetenskap, samhälle och kultur.

Utställningen består av texter och bilder och är producerad av Österrikes utrikesministerium.

På museer världen över visas minnesutställningar om första världskriget eftersom det är 100 år sedan det bröt ut. På Armémuseum visas en serie utställningar mellan 2014 och 2018, det vill säga fyra år – en lika lång period som världskriget pågick. Med jämna mellanrum byts avsändare och både texter och bilder kommer framförallt från länder som deltog i kriget. Syftet är att undersöka om perspektiven är olika eller om alla för fram en liknande berättelse, på 100 års avstånd från kriget.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down På farligt uppdrag