Barn och krig – krigsbarn eller barnkrigare

alarm 25 mars 2004 - 31 mars 2005

Hur har barn, genom historien och i dag, påverkats och drabbats av krig?

Trots att vi i Sverige haft fred i 200 år, påverkas vi av konflikter i vår omvärld. Människor som upplevt krigets fasor tar sin tillflykt till vårt land. Under andra världskriget kom ca 70 000 finska barn till Sverige. Idag kommer barn från länder som Somalia, Irak, Afghanistan. Hur bemöter vi dem? Hur berättar vi för barn om krig?

Långt in på 1900-talet förekom vapenövningar i svenska skolor – idag fostrar vi barn i demokrati och värdegrund. Ändå finns det krigsleksaker i våra butiker och vi klär våra barn i kamouflagemönstrade combat-kläder.

Utställningen Barn och krig behandlar ämnen som begreppen barn och barndom, vapenträning – mental och fysisk, barn och krig i kulturen, barnsoldater och barn drabbade i krig.

Genom utställningen vill Armémuseum väcka debatt om och skildra hur barn, genom historien och i dag påverkats och drabbats av krig. Utställningen är tänkt att användas som utgångspunkt för diskussioner och samtal på museet, såväl som runtom i landet.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Konst och verklighet