Skott i fjärran: Brittiska imperiet och Samväldet i krig, 1914–1919

alarm 24 augusti 2016 - 20 november 2016

Bilder från första världskriget

Utställningen består av bilder från National Army Museums arkiv i London. Fotografierna är tagna av soldater från det Brittiska samväldet på några av första världskrigets hårdaste men minst uppmärksammade slagfält.

Det gängse minnet av första världskriget i Storbritannien domineras av bilderna från västfronten, med skyttegravar, lera och brittiska soldater som kämpar för att rycka fram över små remsor av land. Men under första världskriget var Brittiska armén engagerad över hela världen.

Under första världskriget inkallades totalt 8 miljoner män från hela imperiet till den brittiska armén. Nästan hälften av dem kom från andra länder än Storbritannien. En av tio skulle aldrig återvända hem.

Utställningen vill fira minnet och uppoffringarna men också ge en inblick i hur det var att strida för Storbritannien och hur livet som soldat var vid några av första världskrigets hårdaste men minst uppmärksammade slagfält.

På museer världen över visas minnesutställningar om första världskriget eftersom det är 100 år sedan det bröt ut. På Armémuseum visas en serie utställningar mellan 2014 och 2018, det vill säga fyra år – en lika lång period som världskriget pågick. Med jämna mellanrum byts avsändare och både texter och bilder kommer framförallt från länder som deltog i kriget. Syftet är att undersöka om perspektiven är olika eller om alla för fram en liknande berättelse, på 100 års avstånd från kriget.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Per aspera ad astra – Lettland under första världskriget och lettiska frihetskriget