Tidigare utställningar

A River and its Past

alarm 26 maj 2011 - 8 januari 2012

Se föremål, daterade från stenåldern fram till modern tid, som grävts fram ur floden Ljubljanica i Slovenien.

Varför slänger vi saker i vattnet? Vill vi gömma något, tappar vi dem av misstag – eller vill vi bara höra plasket?

De drygt 10 000 utgrävda föremålen anses vara en av de största samlingarna av skatter som hittills har hittats i någon europeisk flod. I utställningen visas 800 av dem – allt från hjälmar, svärd och knivar till mynt, dryckeshorn och tallrikar. Du kan också se filmer som visar utgrävningarna. Barn 6–13 år kan utforska utställningen med hjälp av en specialgjord kunskapsjakt.

Floden Ljubljanica

Att Ljubljanica är en sådan skattkista beror på att den under flera tusen år var en viktig passage för handelsresande och arméer från olika delar av Europa. En teori är också att floden ansågs helig av många och att de därför offrade skatter till floden som tack vid vunna strider.

Utställningen är ett inlån från Nationalmuseum i Ljubljana och Armémuseum är det första utländska museum som har fått möjlighet att visa upp dessa unika föremål.

Med tack till Milox Skyddsmontrar AB.