Lumpen – från mönstring till muck

alarm 14 februari 2015 - 11 oktober 2015

Hur luktade och kändes lumpen? Kliv in på logementet, spana in i skåpen och kryp in i tältet.

Lumparminnen från hundra år av allmän värnplikt har kokats ner till Lumpen – från mönstring till muck. Ångest över att tvingas bli soldat, ilska mot orättvisor, utanförskap och inkompetenta befäl. Men också känslan av vänskap och solidaritet, stolthet över att ha klarat av hårda prövningar och glädjen i att växa som människa.

I den här utställningen kan du ta del av ett drygt sekels minnen och berättelser från personer som har gjort värnplikt. Här kan du också själv prova att mönstra, vårda skor, släpa ryggsäckar, ligga i tält och fira muck.

Tusentals insamlade minnen

Berättelserna som du möter i utställningen kommer från ett stort forsknings- och insamlingsprojekt. Nästan 3 000 personer har bidragit med personliga och känslostarka minnen från lumpen. Läs mer om projektet.

Projektet drevs tillsammans med Flygvapenmuseum, Armémuseums systermuseum i Linköping, och där visades också den här utställningen under 2014.

Prova på

Hela utställningen är anpassad för att kunna prova, lukta och känna på olika föremål.