Tidigare utställningar

Saker och ting mellan liv och död

alarm 1 juli 2010 - 9 januari 2011

Vad ramlar ur fickorna om man vänder upp och ner på en soldat? De små men oerhört viktiga föremål som soldater burit med sig i fält ser du i den här utställningen.

Soldaternas överlevnad hänger inte bara på deras beväpning utan minst lika mycket på kikare, kompasser, spadar och parlörer som ger en möjlighet att behärska olika situationer.

Mitt i tristessen eller rädslan försöker de skapa en fritid; röka en cigarett, tugga tuggummi, spela kort, lyssna på musik eller ta ett glas. Fysiska skador ska vårdas, trasiga själar ska läkas och på något sätt vill man hålla kontakt med anhöriga och omvärlden.

I ”Saker och ting mellan liv och död” vandrar du runt bland de materiella resterna av det extraordinära, men ändå vardagliga, liv som delades av miljoner soldater under 1900-talets världskrig och möta den enskilde soldatens verklighet.

Torbjörn Lenskog

Utställningen är ett samarbete mellan Armémuseum och Torbjörn Lenskog och består av hans samling av mer än tusen föremål från främst Europa, USA och Japan. De har använts av soldater från andra hälften av 1800-talet till andra världskrigets slut.

Torbjörn Lenskog är mest känd för sin karriär inom reklambranschen, men även för sina privata samlingar av industridesign, litteratur och möbler. Dessa har ställts ut på museum världen över och hans öga för design och form har hyllats av många.

Vandringsutställning

”Saker och ting mellan liv och död” visades på Armémuseum 2010 och har sedan dess turnérat till olika armémuseer i Europa. Först ut var Forsvarsmuseet i Oslo där utställningen visades under 2011. Därefter har den gästat Musée Royal de l’Armé et d’Histoire Militaire i Bryssel och Muzeum Polska Wojskiego i Warszawa. Under 2014 visades utställningen på en rad platser i Vitryssland: Grodno, Homel, Minsk och Brest varifrån den åkte vidare till Tallinn och Eesti Sõjamuuseum – Kindral Laidoneri Muuseum.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down No More Wars