Digitala produktioner

Stora nordiska kriget: rapport från fronten

Året är 1700 och Sveriges kung går ut i krig. Armémuseums egen reporter, Filippa Fält följer soldaterna hack i häl, men verkar alltid komma för sent. På vägen möter hon människor som gärna pratar om annat än kriget själv. Ska hon hinna ifatt armén för att få sin intervju med en soldat?

Del 1– Filippa går på präst-träff

Det går rykten om att den svenska armén har vunnit ett slag i Narva år 1700 men stämmer verkligen informationen? Armémuseums reporter Filippa Fält går på präst-träff för att ta reda på vad som har hänt.

Del 2 – Filippa letar efter den svenska armén

Den svenska armén verkar vara på resa genom halva Europa. Armémuseums reporter Filippa Fält är dom hack i häl och säkrar spår under resans gång.

Del 3 – Filippa får en uppgift

Vad var det egentligen som hände i Poltava? Och varför skriver kungen en massa brev i Bender? Armémuseums reporter Filippa Fält drabbas av hemlängtan och lovar att göra en förmodad släkting en tjänst.

Del 4 – Filippa och pesten

Det är en märklig stämning i Stockholm år 1710. Rök slingrar sig fram genom gränderna och stadens invånare beter sig underligt. Armémuseums reporter Filippa Fält tar reda på vad som pågår och får tips om mediciner mot pesten.

Del 5 – Filippa coachar en soldat

Vad gjorde den svenska armén i Norge? Hur dog kungen? Och vad ska man göra när man måste byta karriär mitt i livet? Armémuseums reporter Filippa Fält reder ut det mesta i samråd med en trumslagare.

Rapport från fronten

Vill du se mer av Filippa Fält? Klicka på bilden nedan för att se tidigare publicerade visningar med Armémuseums egen utsända reporter.

Digitala produktioner keyboard_arrow_down Rapport från fronten (digital familjevisning)