Alsacefronten och vogeserna 1914-1918

alarm 14 februari 2018 - 19 april 2018

En bortglömd krigsskådeplats?

Tyska fotografier från första världskriget och striderna på bergstoppar i Alsace-regionen.

Bergstoppen Hartmannswillerkopf ligger 956 meter över havet. På grund av sitt strategiska läge i Vogeserna och övre Rhendalen var den en viktig krigsplats. Här stupade otaliga franska och tyska soldater.

Idag är platsen ett unikt monument över första världskriget. Bunkrarna, fästena, värnen och härvorna av taggtråd finns kvar än idag, och vittnar om ett fasansfullt förflutet. Mellan striderna gavs också ibland möjlighet att vila. Då skapades närmast idylliska bilder av denna krigsskådeplats. Så uppstod en helt unik bildvärld, som emellanåt påminner om turistfoton snarare än krigsbilder.

Särskilt utmärker sig de foton och vykort som tagits av Hans Hildenbrand, född i Stuttgart. Han var verksam som krigsfotograf vid Alsacefronten och var en av de tyska pionjärerna inom färgfotografering.

Utställningen, som är den sista i Armémuseums serie av fotoutställningar från första världskriget, är producerad av Dr. Alexander Jordan vid Wehrgeschichtliches Museum Rastatt i Tyskland.

På museer världen över visas minnesutställningar om första världskriget eftersom det är 100 år sedan det pågick. På Armémuseum visas en serie utställningar mellan 2014 och 2018, det vill säga fyra år – en lika lång period som världskriget pågick. Med jämna mellanrum byts avsändare och både texter och bilder kommer framförallt från länder som deltog i kriget. Syftet är att undersöka om perspektiven är olika eller om alla för fram en liknande berättelse, på 100 års avstånd från kriget.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Filmvisning: Charlotte Gray