Hjältar – en utställning om mod

alarm 14 november 2009 - 10 januari 2010

Är det i kampen mot eld, vind och vatten som hjälten skapas – eller är det i kampen mot orättvisor och förtryck?

I utställningen väcks frågor och funderingar kring vad en hjälte är. Från Estoniakatastrofens ytbärgare, till civila personer som varit häpnadsväckande modiga i krigssituationer – som studenten Sophie Scholl.

Utställningen vill visa på hur synen på hjältar förändras över tid och varierar mellan olika kulturer och samhällen. Karl XII hyllas av vissa som en stor krigarkonung, medan andra menar att han var en galenpanna. För några är självmordsbombare hjältar – de vågar offra livet för det de tror på – för andra är de terrorister.

I utställningen möter du också påhittade hjältar. Från antikens klassiska hjältar från antiken, till vita dukens matinéhjältar, barnbokens sagohjältar och serievärldens superhjältar. Här finns berättelser om personer med stort civilkurage; Monica Nilsson som avslöjade giftskandalen i Teckomatorp och Rosa Parks som vägrade ge upp sin plats på bussen när vita män krävde det.

Hjältar är en utställning för hela familjen med många interaktiva inslag. Pröva ert mod på ”Farornas stig” och att klä ut er för fotografering – kanske i Fantomens trikåer?

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Poltava 28 juni