Kanadensisk sjukvård under första världskriget

alarm 23 augusti 2017 - 13 november 2017

Fotografier på kanadensiska läkare, sjuksköterskor och soldater som räddade och vårdade sårade under första världskriget.

Kanadensiska Försvarets sjukvårdskår bildades 1904 och utökades enormt under första världskriget. Sammanlagt tjänstgjorde 21 453 män och kvinnor, många av dem alldeles intill frontlinjerna.

Fältsjukhus låg längs frontlinjen och fungerade som en första vårdinstans för de som sårats på slagfältet. Allmänsjukhus byggdes ofta vid kusten eller på lugnare platser, långt från fronten. Sjukhusen blev fler och större under hela kriget.

Utställningen är producerad av Canadian War Museum och innehåller bilder ur ett album som tillhört menige Octave Verdon, officiella bilder av bårbärare och bilder som tillhört sjuksköterskan Florestine Michaud.

Bilder från första världskriget – en serie utställningar

På museer världen över visas minnesutställningar om första världskriget eftersom det är 100 år sedan det pågick. På Armémuseum visas en serie utställningar mellan 2014 och 2018, det vill säga fyra år – en lika lång period som världskriget pågick. Med jämna mellanrum byts avsändare och både texter och bilder kommer framförallt från länder som deltog i kriget. Syftet är att undersöka om perspektiven är olika eller om alla för fram en liknande berättelse, på 100 års avstånd från kriget.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down 3 x Aho & Soldan – Liljevalchs ställer ut på Artillerigården