Smygdesign – att synas kan innebära döden

alarm 1 januari 2005 - 1 februari 2006

En utställning om design för att inte synas – kamouflagemetoder för att lura ögat och sofistikerad spaningsteknologi.

I den allt hårdare kampen om uppmärksamhet är design ett viktigt vapen. En estetiskt tilltalande eller uppseendeväckande formgivning kan rädda en produkt från att sjunka ned i prylhavets anonyma djup.

I krigiska sammanhang gäller helt andra designkriterier. Här strävar man efter att ta fram produkter som i görligaste mån är osynliga. Det sista man vill är att dra uppmärksamhet till sig – att synas kan vara lika med att dö.

Utställningen Smygdesign visar olika kamouflagemetoder som används för att lura ögat och sofistikerad spaningsteknologi som radar och värmekameror.

I samarbete med Flygvapenmuseum, Statens maritima museer, Smydesign.se och Saab AB. Utställningen är Armémuseums bidrag till Designåret 2005.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Kriget har inget kvinnligt ansikte