The Palace of the Grand Dukes of Lithuania and its Reconstruction

alarm 3 februari 2015 - 9 mars 2015

I en mindre skärmutställning berättas historien om slottet i Vilnius, där den svenska prinsen Johan III och Katarina Jagellonica gifte sig 1562.

Den 4 oktober 1562 firades bröllop i Vilnius katedral mellan den svenske prinsen Johan III och Katarina Jagellonica, syster till kungen av Polen. I en vecka pågick de storslagna bröllopsfestligheterna på slottet i Vilnius med riddarspel, musik och lekar. Genom deras son Sigismund kom den svenska Vasadynastin att regera över det polsk-litauiska samväldet i ett halvt sekel, vilket också satte sina spår på palatset.

Utställningen, som är producerad av National Museum Palace of the Grand Dukes of Lithuania i Vilnius, berättar om det medeltida slottets historia och blomstringstid under 15-1600-talen, fram till dess slutliga kollaps. Men också de senaste 25 årens arkeologiska utgrävningar av slottsruinen och slutligen den kompletta rekonstruktionen av byggnaden.

Tidigare utställningar keyboard_arrow_down Tre kronor – tre stjärnor