Arkivet

Akivet är för närvarande stängt på grund av ombyggnation.

I Armémuseums arkiv finns en stor samling material med koppling till militärhistoria – från ritningar av 1600-talskanoner till 1900-talets lumparbilder.

Fotografier

I bildsamlingen finns omkring 150 000 fotografier av militär verksamhet. Många av dem är miljöbilder från militärövningar, byggnader, porträtt och gruppbilder från hela Sverige. En del av samlingen är tematisk sorterad och där kan du ta del av bilder på artilleri, kavalleriet, motorfordon, vapen och arkitektur. Dessutom finns bilder på föremål från Armémuseums samlingar.

Teckningar, texter och andra handlingar

Botanisera bland digitaliserade kanonritningar, uniforms- och fanteckningar. I bildsamlingen hittar du också affischer, kopparstick och litografier. Här finns avskrifter av Krigskollegiets utgående brev – en guldgruva för den som vill lära sig mer om militärt liv, från stormaktstiden fram till våra dagar. Arkivets äldsta handling är en mönsterrulla från år 1571.

Öppettider för arkivet

Arkivet är stängt tills vidare på grund av ombyggnation.

Hur används arkivet?

Ur arkivet kan du beställa bilder för privat bruk eller för att publicera i uppsatser, böcker eller tidningar. Det brukar dröja en stund att ta fram handlingar, så hör gärna av dig om specifika önskemål i förväg.

Riddargatan 13, 114 51 Stockholm.

E-post: arkiv@armemuseum.se.
Telefonnummer: 08–519 563 47.