Biblioteket

Armémuseums bibliotek är ett specialbibliotek med allt från handskrifter från 1400-talet till helt nyutgivna biografier.

Om biblioteket

Biblioteket är ett av få i landet med inriktning på militärhistoria, och det enda med särskilt fokus på militärhistoriska föremål. Här hittar du böcker om dräkt- och uniformshistoria, textilhistoria, fanor, heraldik, barn och krig, kvinnor i försvaret, biografier, militärmusik, militära byggnader, fortifikation, vapenhistoria och krigshistoria från olika länder. Här finns också 250 olika sorters tidskrifter och årsböcker.

För att se bibliotekets öppettider – klicka här!

Läsa på plats

Tyvärr kan vi inte erbjuda hemlån av böckerna. Beställ det du vill läsa av personalen och slå dig ned vid en läsplats eller i en skön soffa.

Fjärrlån

Bor du på annan ort? Då går bra att göra ett fjärrlån. Du kan beställa böcker genom ditt lokala bibliotek. Även här gäller det att läsa boken på biblioteket.

Sök i katalogen

I biblioteket finns ca 30 000 böcker, 60 000 tidskrifter och 5 000–10 000 militära instruktionsböcker. Om du vill söka bland alla böcker, kan du göra det i bibliotekets katalog eller via den nationella söktjänsten Libris. Söktips: för att bara se Armémuseums böcker på Libris, ange bibliotekskoden ”Am” i din sökning.

Bibliotekets historia

När Artillerimuseum bildades 1879 fanns det en mindre boksamling om artilleri i samlingarna, som blev grunden till dagens bibliotek. 1932, när Artillerimuseum blev Armémuseum, fördes boksamlingen över till det nya museet och genom åren utökades samlingen med böcker om svensk militärhistoria.

År 1955 fick museet 1475 stycken, till stor del sällsynta, verk som gåva från Armémusei vänner. Verken hade tillhört den förre styresmannen och artilleriöversten Theodor Jakobsson. Han hade under sin levnad samlat på sig en imponerande mängd med rariteter, varav de äldsta är handskrifter från 1400-talet.

Från början var museets boksamling bara tillgänglig för museets personal, men när samlingarna genom åren växte allt mer bestämdes det att biblioteket skulle öppnas upp för allmänheten.

Riddargatan 13, 114 51 Stockholm.

E-post: biblioteket@armemuseum.se
Telefonnummer: 08–519 563 81